همونطور که تو پست قبلی نوشتم، یه مدت همه وبلاگای وردپرس، از جمله همین وبلاگ رو فیلتر کردن. منم روزای اول تونستم بیام اینجا و خبر بدم فیلتر شدم. ولی بعد فیلترشکن خودمم از کار افتاد و دیگه نمیتونستم به وبم سر بزنم، کامنتامو چک کنم، به روز کنم و …  خوشبختانه امروز هم فیلترشکنم درست شد و هم رفع فیلتر شدم.

freedom

اینم یک تصویر برای نشون دادن خوشحالی!

ولی خودمونیم! شاید شما خیلی با من موافق نباشین، ولی فیلتر شدن با اینکه اصلا خوشایند نیست، شاید بد نباشه یه مدت کوتاهی (تاکید میکنم! مدت کوتاهی) تجربه بشه. بالاخره تجربه ایه برای خودش 😉

ترمای آخر دانشگاه درسی داشتم به اسم شبکه های کامپیوتری. البته از درسای گروه کامپیوتر بود ولی ترجیح دادم با جای درسای اختیاری گروه خودمون که نه به درد دنیامون میخورد و نه به درد آخرت این درسو وردارم! یک جلسه سر کلاس صحبت VPN شد و طبیعتا بحث به فیلترینگ هم کشیده شد. استادمون معتقد بود که این محدودیت ها از یک جهت خوبه؛ از یک طرف دولت ها سایتایی که مطابق میلشون نیست رو فیلتر میکنن. از طرف دیگه یک راه ها و ابزارهایی برای دور زدن فیلترها ارائه میشه و یک رقابتی بین فیلتر گذارها و فیلترشکن ها بوجود میاد. در نهایت همه به این نتیجه میرسن که آزادی بیان به نفع همست، ولی تا اون موقع همین رقابت باعث پیشرفت میشه.

شما چی فکر میکنین؟

پی نوشت: شاید به نظر بی ربط بیاد، ولی جنگ های جهانی با وجود فاجعه های زیادی که به بار آوردن و همه مونم میدونیم و امیدواریم هیچ وقت دیگه مشابهشون تکرار نشه، باعث خیلی از پیشرفت ها و تکنولوژیها شدن. به خصوص در زمینه مخابرات!

