میخوام توی بعضی پست هام درباره اوبونتو، مشکلاتی که که توی کار با این سیستم عامل داشتم و راه حل هایی که احتمالا پیدا کردم بنویسم. قبل از اون یک توضیحی در مورد خود اوبونتو بدم


اوبونتو یکی از توزیع های لینوکسه که بر مبنای توزیع دبیان پایه گذاری شده. خود لینوکس هم که یک سیستم عامل «متن باز» هستش. در مورد متن باز یا نرم افزار آزاد میتونین اینجا مفصل بخونین. این نرم افزار ها معمولا رایگان هستند. مثلا خیلی راحت میشه اوبونتو رو از سایت رسمی خودش رایگان دانلود کرد و استفاده کرد. نرم افزار های متن باز دیگه ای که الان دوست دارم اسم ببرم Mozilla firefox، VLC media player, Open office, Pidgin internet messenjer و همین وردپرس که دارم باهاش وبلاگ نویسی میکنم هستن. یک خوبی که اوبونتو داره اینه که همه برنامه ها کاربردی خودشو تو خودش داره. تو منوی Application => Ubuntu software center میشه لیست کاملی از برنامه های اوبونتو رو دید و دانلود کرد که البته این یک سری محدودیت ها هم میاره. مثلا نرم افزارهایی مثل photoshop و MATLAB و Autocad و Internet explorer تو لینوکس نیستن. هر چند مثلا به جای اینترنت اکسپلورر میشه از Mozilla firefox و chromium استفاده کرد. یا برنامه متن بازی هست به اسم GIMP که اونطور که میگن کم از فتوشاپ نمیاره.

خود من اولش که نیاز پیدا کردم یک مقدار با لینوکس و دستوراش آشنا بشم کامپیوترم رو dual boot کردم. هم میتونستم با ویندوز ایکس پی بالا بیام و هم با اوبونتو. بعد از یک مدت کلا ویندوز ایکس پی رو گذاشتم کنار. یعنی الان تو کامپیوترم فقط اوبونتو نصبه. شاید ربطی نداشته باشه! ولی وقتی ویندوز ایکس پی داشتم خیلی پیش میومد که یکدفعه وسط برنامه کامپیوتر ری استارت میکرد و چیزایی که save نکرده بودم از دست میرفت. ولی با اوبونتو هنوز این اتفاق نیفتاده. اینو هم شنیدم که مصرف توان لینوکس نسبت به ویندوز بهینه تره ..

پی نوشت: شماها که فیلترتونو کردین، چرا دیگه وبلاگ رو مسدود میکنین؟ این کار جز اینکه مردم رو از سرویس های ایرانی مثل بلاگفا و پرشین بلاگ فراری بده و ببره سمت سرویسهایی مثل بلاگر و همین وردپرس چه فایده ای داره؟؟؟ برای دوست عزیزی که نویسنده بلاگ بودن بهترین آرزوها رو دارم

